Header Ads

Helicopter Parenting Destroys Child's Mental

There are various styles of parenting. One of them is helicopter parenting. What is helicopter parenting? What are the impacts on children's mental development? Come on, find out more about the helicopter parenting style!

Helicopter Parenting Destroyers Child's Mental
Image Source:https://clouducation.wordpress.com/

What is Helicopter Parenting?

Helicopter Parenting is a parenting style of parents who are overly focused on their children. Helicopter parents are another term for overprotective parents. Parents with helicopter parenting tend to overdo in protecting and managing all matters relating to children.

What are the causes of Helicopter Parenting?

The parenting helicopter is usually caused by excessive parental worry, competition between parents, and fear of being neglected by their children. Helicopter parents tend to 'shadow' the child in everything. Helicopter parenting implementation can be at every stage of life.

At preschool age, this parenting can be seen from the attitude of parents who never let their children play alone, or always direct the child's behavior.

Then at school age, helicopter parenting includes determining activities or selecting friends for their children, making sure the child's teacher or trainer at school as the parents wish or doing the child's homework until considered perfect.

What are the effects of implementing Helicopter parenting?

If left unchecked, helicopter parenting causes some negative impacts on children. Helicopter parenting style can make children become:

1. Difficult to solve their problems
According to research, children who are cared for by parenting helicopters tend to have difficulties when solving their problems. Especially in solving problems that exist in the school environment.

2. Difficult to be independent
If parents always wake the children in the morning for school and prepare all their needs, including cleaning school bags, the child will not learn to be independent. Someday children do not live with their parents anymore, and children must be able to take care of themselves.

3. Difficulty in controlling emotions
The parenting helicopter can increase the risk of difficult children to control emotions. This also makes it difficult for children to socialize with their friends.

4. Lack of confidence
Helicopter Parenting can make children less confident. Parents' distrust of the child's ability to do something so that children become distrustful of their abilities. Also, children who experience helicopter parenting have a higher risk of experiencing depression.

How to Prevent the Impacts of Helicopter parenting

Protecting children is indeed an obligation of parents. But if implementing it excessively, it will have a harmful impact on the child. 

There are several ways that parents can do to prevent the harmful effects of helicopter parenting, namely:

1. Make a list of children's abilities
The parents can make a list of children's abilities on a piece of paper, then decorate it. Then show the list to their child and convince them that there are many things they can do on their own. In this way, the child's confidence will grow.

2. Do not help the children when they getting punishment
Do not try to help them because of their mistakes or negligence. If the parents help them with their sentences, children will not be deterred and will continue to repeat the same mistakes. Children also do not learn to be responsible for their behavior.

3. Do not always help children in solving all problems
Stop assisting the children in solving trivial problems, (for example, tying shoelaces or doing homework). When the children ask for help with things that they can do on their own, teach them how to do it, and ask them to do it themselves.

4. Let children explore their world
When children are playing, the parents pay attention from a distance without the need to always join to play. Tell them to be careful.

Even if they get into an accident, don't over-respond, help them to stand up and calm them down when crying, then explain to them that that's what can happen if they are not careful. Then, please encourage the children to play again, but with more caution.


References
1. American Psychological Association (2018). Helicopter Parenting May Negatively Affect Children’s Emotional Well-Being, Behavior.
2. Bayless, K. Parents. What Is Helicopter Parenting?
3. Brenan, D. Web MD (2018). 7 Signs You Might Be A Helicopter Parents.
4. Duncan, A. Very Well Family (2018). 5 Ways To Balance Helicopter Parenting With Free-Range Parenting.
5. Lents, N H. Psychology Today (2016). Yes, Overprotective Parenting Harm Kids.
6. Morin, A. Very Well Family (2017). Do Helicopter Parents Help or Hurt Children?
7. Mozes, A.Web MD (2018). How ‘Helicopter’ Parenting Impedes A Child’s Development.
8. Skolnik, D. Parenting. How to Stop Helicopter Parenting.
9. Young, J L. Psychology Today (2017). The Effects Of Helicopter Parenting?





Post a Comment

20 Comments

  1. Good afternoon, how are you? I am Brazilian, from Rio de Janeiro and looking for new followers for my blog. New friends are also welcome, no matter the distance.

    https://viagenspelobrasilerio.blogspot.com/?m=1

    ReplyDelete
  2. Hello Luiz
    I am glad to see you visit medichealthy.
    i will be your friend, also your follower.

    ReplyDelete
  3. Nah, ini dia!.
    Aku juga sangat tidak suka dengan cara para orang tua yang menerapkan aturan anak harus tunduk dengan peraturan sesuai kemauannya.
    Atau disebut over protektif.

    Aku baru mengerti kalau istilah medis perbuatan seperti itu disebut dengan Helikopter Parenting.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Leres.... Kang Him.

      Istilah "helicopter" digunakan karena dalam metode ini orang tua mengasuh anaknya dengan cara memantau terus si anak, layaknya helikopter tim SARS yang memantau dan siap segera turun untuk menyelamatkan korban (daalam hal ini anak).

      Kok gak pake istilah CCTV ya?

      Delete
  4. Betapa secara kejiwaan da kesehatan bagi anak tentu ini penting ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangat penting mas Akhmad, yah harap dimaklumi, tidak semua orang mengerti ilmu psikologi. Saya yakin, tidak ada orang tua berniat mencelakai psikologi anak. Orang tua ingin anaknya sempurna, tidak ingin anaknya mengalami kesusahan di kehidupannya, meskipun apa yang mereka lakukan justru merusak kesehatan jiwa anak-anaknya.

      Terima kasih sudah mampir

      Delete
  5. pas ngajar dulu aku sebel banget sama ortu model gini
    udah kelas 5 eh masih ditungguin aja di depan gerbang subhanallah

    yang paling parah itu anaknya jadi enggak bisa memecahkan masalah seremeh apapun kayak pas bulpennya abis pas ulangan sampe nangis

    ulasan yang menarik dok
    salam kenal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Matursembahnuwun sudah mampir Kang Ikrom.

      wah alhamdulillah, itu masih untung ditungguin orang tuanya di gerbang sekolah.

      Kalau sekarang, siswa SD bahkan SMA, yang nunggu di gerbang adalah Pasukan Jaket HIjau. hahahahaha

      Kita harus maklumi tentang kekhawatiran orang tua terhadap anaknya, meskipun caranya kurang tepat.

      Saya pribadi juga pernah mengalami.

      Sekali lagi, terima kasih sudi mampir ke blog saya

      Delete
  6. Wah terima kasih atas sharingnya pak dokter tubagus, sangat menambah wawasanku tentang ilmu parenting khususnya penjabaran model helikopter, bisa jadi remider buat kita para orang tua supaya bisa menerapkan kepengasuhan apa yang sekiranya paling pas buat pembentukan karakter anak2 kita ke depan

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih sudi mampir ke blog saya Mbak Nita.
      Semoga artikel ini bermanfaat untuk kita semua.

      Delete
  7. sebenernya rasa khawatir pada anak ada baiknya kok, tapi memang jangan terlalu berlebihan aja, karna pastinya akan membuat anak jadi terkekang dan gak punya temen :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Mas Khanif, khawatir itu diperlukan agar waspada. tetapi yang berlebihan justru berbahaya. terima kasih telah mampir.

      Delete
  8. oo... ternyata seperti itu. kirain helikopter itu yang bagian ngawasi dan nyalah2in hihihi... salam kenal, dok. terima kasih sharingnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lho bener mbak Farida. Memang parentnya berperilaku seperti helicopter, seperti di gambar ilustrasi.

      Terima kasih sudi mampir... hehehe

      Delete
  9. Wow, nice. Its something new for me. Thanks, doc!

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank you Mas Adi

      visit here regularly and get something new.

      :)

      Delete
  10. Anak dengan tipe orang tua helikopter biasanya akan selalu tertekan dan kurang berkembang, pengalaman sih liat para kenalan

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul... kebanyakan dari mereka justru berkembang secara akademik, tetapi psikososialnya yang kurang baik. karena sering dituntut "SEMPURNA"

      Delete
  11. semoga saya ngga menjadi tipe orang tua seperti itu,, sekarang anak masih bayi, masih belum terlambat untuk menerapkan parenting yang baik. thanks informasinya dok.

    -traveler paruh waktu

    ReplyDelete
    Replies
    1. amien...
      tetep berusaha yang terbaik untuk anak mas Barra.

      Delete